Ce trebuie să știi despre contabilitatea unui PFI?
Deși este deseori confundat cu un PFA, PFI-ul reprezintă modul de a lucra ca liber-profesionist pentru specialiștii cu profesii liberale care aparțin unui ordin profesional care le conferă acest drept.
A lucra ca PFI asigură o multitudine de opțiuni inclusiv din punct de vedere financiar și fiscal. Poți folosi toate aceste facilitați în avantajul tău dacă cunoști și îți însușești toate aceste instrumente pe care le ai la îndemâna ta. Ca Farmaciști, cunoaștem cu toți provocările cu care ne confruntăm în domeniu și cu siguranță ne dorim ca la final de lună să rămânem cu mai mulți bani în buzunar ca rezultat al muncii depuse.
Impozitare
Ținând cont că îți desfășori activitatea în mod liberal prin contracte între tine ca PFI și o entitate juridică, o firmă, banii pe care îi vei încasa în urma serviciilor tale reprezintă venitul brut, neimpozitat. Însă aceasta nu înseamnă ca ești scutit de impozite, chiar dacă procentele datorate sunt mult mai avantajoase de cât în cazul angajaților.
Conform normelor legislative în vigoare, ai de plătit:
- 10% impozit pe profit (calculat anual)
- CASS - contribuții de asigurări sociale și sănătate (anuale)
Acestea se încadrează în 3 intervale în funcție profitul anual, și anume dacă venitul tău net este:
- sub 18.000 RON - nu vei plăti CASS
- între 18.000-36.000 RON - vei plăti 10% din minimul intervalului adică din 18.000, mai exact 1800 RON
- între 36.000-72.000 RON - vei plăti 10% din minimul intervalului adică din 36.000, mai exact 3600 RON
- peste 72.000 RON - vei plăti 10% din această sumă adică 7200 RON
- CAS - contribuții de asigurări sociale - pensii - (anuale)
Aceste sume se calculează în funcție de salariul minim brut impus în România. Astfel, ținând cont că la momentul actual salariul minim brut este de 3000 ron, dacă venitul tău net este:
- sub 12 salarii (36.000 RON) - nu vei plăti CAS
- între 12-24 salarii (36.000-72.000 RON) - vei plăti 25% din minimul intervalului adică din 36.000, adică 9000 RON
- peste 24 de salarii (72.000 RON) - vei plăti 25% din minimul intervalului adică din 72.000, adică 18.000 RON
Poate că la prima vedere aceste sume ți se par mari și nu poți vedea care este avantajul față de a fi angajat însă abia aici intervine punctul forte al PFI-ului - cheltuielile deductibile!
Însă înainte de a-ți prezenta ce cheltuieli se pot deduce, haide să definim câțiva termeni. Va trebui să îți gândești și gestionezi banii exact ca o firmă pentru a fi cât mai profitabil.
După cum probabil știi, unul dintre marile avantaje ale antreprenorilor este că ei încasează venituri, cheltuie, iar apoi plătesc impozit pe ce rămâne, pe profit. Un angajat încasează veniturile gata impozitate și cheltuie ce rămâne.
Ca PFI, ești propriul tău antreprenor, deci învață cum să rămâi legal cu mai mulți bani în buzunar chiar dacă nu ai venituri mai mari ca un angajat. Astfel va trebui să cunoști câțiva termeni în funcție de care îți vei face toate calculele.
Venit brut = venitul încasat, neimpozitat
Cheltuieli deductibile = toate cheltuielile eligibile pt PFI
Venitul net = “profitul” tău care se calculează: venit brut - cheltuieli deductibile, abia acum vei plăți și impozite pe ce ți-a rămas.
Cheltuielile deductibile
Prin cheltuieli deductibile înțelegem toate acele cheltuieli pe care le faci în scopul desfășurării activității tale profesionale. Există două tipuri de cheltuieli: integral deductibile și parțial deductibile.
La cele integral deductibile de încadrează cheltuieli pentru:
- pregătire profesională (cursuri, cărți, conferințe, cotizații, malpraxis etc.)
- servicii (contabilitate, marketing, consultanță)
- electronice și aparatură (dacă au costuri mai mari se deduc prin amortizare)
- ochelari, consumabile și altele
La cele parțial deductibile includem cheltuieli pentru:
- transport - poți deduce 50% din cheltuielile de întreținere și carburant pentru mașina ta, însă nu sunt incluse taxele și asigurările
- chiria sau costurile de amenajare și administrare ale sediului sau punctul de lucru declarat pentru PFI
- contribuții pentru asigurări private de sănătate sau fonduri private de pensii
- abonament la sală sau activități sportive
Pentru a efectua aceste cheltuieli ai nevoie ca pe fiecare bon de achiziție să treci CUI/CIF al PFI-ului tău iar pentru plățile mai mari de 100€ este necesară și o factură care să conțină aceleași date.
Dacă vrei să aflii mai multe despre aceste optimizări fiscale și cum le poți folosi în avantajul tău, te invit să citești și articolul Cheltuielile deductibile pentru PFA
Cum gestionezi un PFI?
Ai nevoie în primul rând de un registru de venituri și cheltuieli unde atașezi toate facturile. Pentru a încasa banii de la partenerul comercial (farmacia) pentru care ai prestat servicii trebuie să emiți o factură care să conțină codul tău fiscal și contul IBAN în care să îți fie virați banii. Toate impozitele datorate se plătesc o singură dată pe an, la Trezoreria ANAF și se completează declarația unică anuală. Mai detaliat poți studia în articolul Modificările Codului Fiscal pentru PFA din 2023
Dacă toată această procedură ți se pare complicată sau nu ai timp pentru ea, avem pentru tine un parteneriat cu cei de la SOLO.ro, unul dintre cei mai mari furnizori se servicii contabile pentru PFA și PFI. Înregistrează-te pe www.pfa.solo.ro/register/locum și beneficiezi de un preț special conceput pentru farmaciștii locum.
Ei te pot ajuta incluziv să îți înființezi un PFI dacă nu îl ai deja și se ocupă de toată contabilitatea necesară făcând totul să fie simplu și ușor de utilizat pentru tine. Îți vor oferi sfaturile personalizate astfel încât tu să iei cele mai bune decizii financiare și să devii un farmacist locum profitabil si prosper!